1. Penyeliaan merupakan salah
satu komponen penting di dalam kepemimpinan instruksional.
2. Secara tradisinya, penyeliaan
merupakan salah satu tugas pengurusan di sekolah yang lebih menekankan kepada
"melakukan sesuatu dengan cara yang betul" atau dengan kata lain
pelaksanaan prosedur-prosedur standard penyeliaan klinikal seperti 'perjumpaan
sebelum penyeliaan', aktiviti penyeliaan dan 'perjumpaan selepas penyeliaan '.
3. Tindakan penyeliaan yang dilakukan oleh pemimpin sekolah dengan
betul sebenarnya dapat membantu pihak sekolah menyelaras dan memanfaatkan
sumber-sumber yang ada di sekolah dengan cekap dan berkesan.
4. Seseorang pemimpin sekolah
yang berkesan ialah seorang yang mampu memanipulasikan semua sumber yang ada di
sekolah dan sekelilingnya seperti guru dan kakitangan, bangunan dan kawasan
sekolah serta masyarakat sekeliling bagi mencapai matlamat sekolah.
5. Hasilnya, pemanfaatan sumber
yang betul dan cekap akan membantu dalam peningkatan pencapaian akademik
pelajar-pelajar sesebuah sekolah.
6. Guru-guru dianggap
sebagai sumber terpenting yang dimiliki
oleh sesebuah sekolah.
7. Dalam usaha mendapatkan
maklumat terbaik tentang kepakaran dan keperluan seseorang guru di bilik
darjah, pemimpin sekolah melalui lawatan penyeliaannya ke bilik - bilik darjah
perlulah memastikan guru berkenaan 'melakukan perkara yang betul' mengikut
piawaian yang telah ditetapkan.
8. Seterusnya selepas lawatan penyeliaan
ke sesebuah di bilik darjah, pemimpin sekolah seharusnya memberi peluang kepada
para guru untuk berkongsi idea-ideanya sama ada di dalam Latihan Dalam
Perkhidmatan yang diadakan pada peringkat sekolah ataupun melalui
perjumpaan-perjumpaan profesional secara formal ataupun tidak formal di sekolah
atau di luar sekolah.
9. Dalam hal ini, penyelarasan
sumber guru dengan betul dan bijak akan menyumbang kepada peningkatan prestasi
akademik pelajar.
10. Seseorang pemimpin sekolah dianggap sudah melakukan tindakan penyeliaan
sekiranya beliau sekadar berjalan
meninjau dan melintasi bilik darjah, berbual-bual dengan guru-gurunya, mengatur lawatan guru-gurunya ke sekolah lain
atau menerima lawatan guru-guru dari sekolah lain ke sekolahnya.
11. Selain itu, sebagai penyelaras sumber di sekolahnya,
seseorang pemimpin sekolah hendaklah memiliki maklumat yang lengkap berkenaan
semua stafnya.
12. Maklumat yang dimiliki dan
perhatian seseorang pemimpin sekolah terhadap tahap kesihatan dan
kecergasan, kebajikan, dan kemajuan
profesion guru-gurunya akan memudahkannya menetapkan peranan yang sesuai dan
boleh dimainkan oleh seseorang guru dalam membantu pencapaian sekolahnya.
13. Seterusnya, pemilikan maklumat
tentang sumber guru yang ada di bawahnya akan memudahkan pihak pengurusan
sekolah memenuhi keperluan dan menggunakan kepakaran yang ada pada guru-guru
tersebut bagi memenuhi kepuasan profesionalisme mereka yang seterusnya membantu
pencapaian matlamat sesebuah sekolah.
14. Kesimpulannya, adalah sesuatu
yang merugikan sekiranya interaksi antara guru-guru dengan pihak kepimpinan
sekolah dilakukan dalam kadar yang terhad. Lebih merugikan lagi sekiranya
aktiviti penyeliaan hanya digunakan untuk menilai prestasi seseorang guru dalam
tempoh yang tidak realistik. Sebenarnya, terdapat banyak lagi manfaat yang dapat
diperoleh melalui aktiviti ini.
15. Dalam hal ini, maklumat yang
diperoleh daripada tindakan penyeliaan yang berkesan akan menyumbang terhadap
peningkatan prestasi sesebuah sekolah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan