Ahad, 3 Februari 2013

Peranan Kepemimpinan Teknikal Dalam Pengurusan Strategik Organisasi Pendidikan


1.    Kepemimpinan teknikal dalam konteks pengurusan strategik organisasi pendidikan dapatlah dianggap sebagai satu usaha bagi memulakan, mendorong dan mengekalkan proses-proses  dalam pengurusan strategik di sesebuah organisasi pendidikan.

2.    Tujuannya adalah bagi melakukan penambahbaikan secara berterusan  terhadap organisasi pendidikan berkenaan.

3.      Melalui kepemimpinan teknikal, pemimpin organisasi pendidikan akan menyediakan pelbagai bantuan teknikal yang bersesuaian dalam usaha menambahbaik segala proses yang terlibat dalam perancangan, pengelolaan, penyelarasan serta pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di sesebuah sekolah.

4.      Dalam konteks ini, seseorang pemimpin teknikal ialah seorang yang cekap dalam memanipulasikan pelbagai sumber, strategi dan situasi bagi mendapatkan hasil (keputusan) yang optimum.

5.        Antara tindakan yang dapat dilakukan bagi mendapatkan hasil yang optimum di sekolah ialah termasuklah pengagihan tugas yang tepat, penjelasan tepat terhadap peranan setiap kakitangan, penggunaan saluran komunikasi yang sesuai serta pengagihan sumber dan peruntukan yang betul,

6.      Di samping itu,  penerangan tentang dasar-dasar sekolah dan  prosedur-prosedur kerja hendaklah dilakukan dengan sejelas-jelasnya. Tindakan lain termasuklah pelaksanaan belanjawan yang bijak, melakukan pemantauan terhadap semua program sekolah, mengadakan khidmat nasihat serta melakukan pengupayaan terhadap guru dan kakitangan.

7.      Dalam usaha bagi melakukan penambahbaikan terhadap sekolah yang dipimpinnya, seseorang pemimpin teknikal sekolah juga hendaklah membantu  guru-guru dan kakitangan di bawahnya mengendalikan analisis persekitaran sekolah.

8.      Hasil pelaksanaan analisis persekitaran sekolah yang tepat akan membantu para guru dan kakitangan sekolah mengenalpasti masalah-masalah yang sedang dihadapi, di samping dapat membantu mereka mengenalpasti keperluan-keperluan yang perlu dipenuhi di sesebuah sekolah.

9.      Di samping itu juga, mereka akan mendapat pelbagai maklumat sama ada daripada dalam  atau luar sekolah yang didapati secara langsung atau tidak langsung  mempengaruhi segala aspek di sekolah berkenaan.

10.    Berdasarkan hasil analisis persekitaran yang telah dilakukan, pemimpin teknikal sekolah  akan melakukan proses seterusnya iaitu proses perancangan dan penstrukturan sekolah.

11. Melalui proses ini,  sumber-sumber yang sesuai dan mencukupi  diperuntukkan bagi membantu guru-guru dan warga sekolah melakukan pembentukan visi dan misi sekolah secara bersama-sama.

12.   Setelah visi dan misi sekolah dibentuk, pemimpin teknikal seterusnya akan memperuntukkan sumber-sumber yang mencukupi bagi membantu  penyediaan program-program, dasar-dasar baru serta prosedur-prosedur tugas guru dan kakitangan sekolah selaras dengan visi dan misi yang telah dibentuk. Hasilnya, tindakan ini  akan membantu warga sekolah  lebih jelas dan berakauntabiliti terhadap tugas-tugas yang telah diamanahkan  kepada mereka di sekolah.

13.    Perkara lain yang perlu dilakukan oleh pemimpin sekolah sebagai pemimpin teknikal ialah menyediakan bantuan teknikal dan sokongan dalam pengendalian latihan-latihan dalam perkhidmatan, kursus-kursus dalaman serta program perkembangan staf  di sekolahnya.

14.    Penyertaan guru-guru dan kakitangan di dalam program-program ini adalah adalah mustahak bagi memudahkan mereka melaksanakan pelbagai tugas utama yang telah diamanahkan di samping  membantu mereka melaksanakan segala program sekolah dengan lebih cekap dan berkesan.

15.    Kebaikan lain ialah, penyertaan di dalam kursus-kursus dan latihan ini juga akan menjadikan para guru dan kakitangan sekolah lebih bertanggungjawab  dan berkesan terhadap tugas-tugas yang telah diamanahkan.

16.    Di samping itu, mereka juga akan lebih cekap dalam menyelesaikan masalah-masalah sering yang berlaku di dalam menjalankan tugas.
 
17.    Faedah berikutnya, penyertaan di dalam pelbagai kursus dan latihan juga akan membantu para guru dan kakitangan sekolah  membuat  keputusan-keputusan dengan lebih bijak dan tepat  selaras dengan visi sesebuah sekolah.

18.    Seterusnya, latihan - latihan yang dianjurkan  akan dapat membantu menjelaskan peranan - peranan dan tanggungjawab para guru serta kakitangan. Ini seterusnya akan menjadikan mereka lebih berkemampuan dalam melaksanakan tugas serta lebih cekap dan berprestasi tinggi.

19.    Dalam melaksanakan kepemimpinan teknikal juga, seseorang pemimpin sekolah juga haruslah melakukan proses pemantauan dan penilaian. Dalam hal ini, para pemimpin sekolah hendaklah menyediakan bantuan sokongan teknikal kepada para guru dan kakitangan sekolah bagi memudahkan mereka mengumpul pelbagai maklumat berkenaan prestasi sekolah daripada pelbagai petunjuk yang berbeza berdasarkan perancangan strategik sekolah, program-program yang telah dirancang serta perkembangan individu-individu di sekolah berkenaan.

20.    Bagi melaksanakan proses memantauan dan penilaian juga, pemimpin sekolah juga perlu melantik guru-guru dan kakitangan sekolah yang berkebolehan bagi melakukan penilaian kendiri sekolah, membantu dalam  pemeriksaan luaran, serta menyediakan laporan akauntabiliti sekolah dan laporan pembangunan.

21.    Berkaitan dengan ini juga, para pemimpin sekolah juga perlu memastikan hasil daripada penemuan penilaian kendiri sekolah yang telah dilaksanakan dapat digunakan  bagi tujuan membantu proses penambahbaikan secara berterusan terhadap seluruh organsasi sekolah termasuklah penambahbaikan program-program sekolah, serta penambahbaikan terhadap prestasi individu-individu di sekolah berkenaan.

22.    Kesimpulannya, pada masa kini kepemimpinan sekolah  berhadapan dengan pelbagai jenis tuntutan dan cabaran baharu sama ada berbentuk globalisasi mahupun daripada pelbagai transformasi yang berlaku dalam dunia pendidikan yang lebih menjurus ke arah pengurusan berasaskan sekolah.

23.    Dalam hal ini, matlamat pengurusan berasaskan sekolah hanya akan tercapai sekiranya diwujudkan keadaan persekitaran yang strategik dan proaktif bagi menghadapi pelbagai perubahan persekitaran sama ada berbentuk dalaman atau luaran.

24.    Sesebuah organisasi pendidikan hanya akan mencapai matlamat, visi dan misinya sekiranya menggunakan strategi-strategi yang berkesan berdasarkan kekuatan, keperluan serta fokus utama organisasi itu sendiri.

25.    Sehubungan itu, persekitaran yang strategik dan proaktif sedemikian hendaklah diwujudkan supaya proses penambahbaikan secara berterusan dapat dilakukan terhadap pembangunan organisasi pendidikan berkenaan bagi menghadapi persekitaran pendidikan yang sering berubah. Justeru, kepemimpinan teknikal bagi pengurusan strategik adalah satu keperluan bagi mencapai matlamat ini.

Tiada ulasan: