Selasa, 5 Februari 2013

Amalan Kepemimpinan Kemanusiaan Dalam Pengurusan Strategik Organisasi Pendidikan


1.      Dari perspektif sumber manusia, sekolah berkesan dapatlah dianggap sebagai sebuah organisasi pendidikan yang memiliki individu-individu bermotivasi tinggi, berkepuasan tinggi serta sentiasa komited terhadap matlamat sekolah.

2.      Individu-individu yang dimaksudkan ini adalah mereka yang sentiasa bersama-sama  bekerja  dalam satu pasukan di sekolah.

3.      Melalui  kerja berpasukan mereka  sentiasa berkongsi objektif kerja yang sama, setia terhadap kumpulan, dan  saling menyokong antara satu sama lain bagi mencapai matlamat sekolah.

4.      Dalam konteks pengurusan strategik, seseorang pemimpin kemanusiaan merupakan seorang yang sentiasa berusaha meningkatkan komitmen guru-guru, perkembangan peribadi mereka serta hubungan interpersonal antara semua pihak di sekolah.

5.      Antara peranan  yang dapat dilakukan oleh pemimpin sekolah bagi mencapai matlamat ini adalah dengan melaksanakan kejurulatihan (coaching), latihan-latihan dalam perkhidmatan, menjadi mentor , dan melakukan kaunseling kerjaya terhadap guru-guru.

6.     Melalui peranan pemimpin sekolah ini juga,  guru-guru dan kakitangan sekolah akan dapat meningkatkan kemahiran individu  yang seterusnya akan membantu mereka meningkatkan kemampuan kerjaya.

7.     Dalam melakukan analisis persekitaran, pemimpin sekolah kemanusiaaan akan berusaha mencipta dan memupuk iklim sekolah jenis terbuka dalam kalangan warga sekolah agar mereka mampu memberikan gerakbalas terhadap masalah-masalah dan keperluan-keperluan yang wujud di sekolah.

8.      Iklim terbuka diwujudkan bagi menjamin supaya proses analisis persekitaran dan pengenalpastian masalah dapat dikendalikan secara bersama-sama dengan semangat berpasukan dalam kalangan guru-guru dan kakitangan sekolah.

9.      Dalam mencapai hasrat ini, pemimpin sekolah akan menggalakkan penyertaan daripada semua warga sekolah untuk memberi gerakbalas terhadap hasil analisis persekitaran yang telah dilaksanakan untuk tujuan kemajuan masa hadapan sekolah.

10.    Selain itu, melalui analisis persekitaran yang telah dilakukan juga akan memberikan pengalaman pembelajaran yang positif kepada semua warga sekolah.

11.    Iklim sekolah terbuka juga diwujudkan sebagai satu usaha dalam melakukan proses perancangan dan penstrukturan sekolah. Ini dilakukan dengan cara  menggalakkan perbincangan secara berpasukan dalam  penetapan visi dan misi sekolah secara bersama, perancangan program-program dan perancangan sekolah.

12.    Dengan mewujudkan perbincangan secara terbuka juga, pemimpin sekolah  akan dapat memberi peluang pembelajaran dan perkembangan individu kepada staf sekolah tersebut.

13     Selain itu, dalam mengurus dan memimpin organisasinya,  pemimpin sekolah akan  sedaya upaya mengiktiraf  setiap penyertaan  warga sekolahnya dalam aktiviti-aktiviti pengurusan dan kepemimpinan di sekolah.

14.    Aktiviti-aktiviti ini seterusnya akan membantu dan memupuk pemajuan individu,  hubungan interpersonal serta  semangat  berpasukan dalam kalangan warga sekolah.

15.    Di samping itu, melalui penyertaan guru-guru dan kakitangan dalam aktiviti-aktiviti pengurusan dan kepemimpinan akan menyediakan mereka satu bentuk cabaran baru untuk  bekerja sesuai dengan kebolehan mereka.

16.    Selain itu, melalui penyertaan ini juga akan mampu merangsang kreativiti dan inovasi warga sekolah dalam usaha mencapai matlamat sekolah.

17.    Seterusnya, dalam melaksanakan proses pemantauan dan penilaian pula, pemimpin sekolah akan melakukannya dengan cara memupuk semangat bekerjasama, semangat kerja berpasukan, dan memupuk komitmen dalam kalangan warga sekolah di samping  mewujudkan iklim pembelajaran terbuka dalam  melakukan penilaian prestasi terhadap individu , kumpulan, dan  sekolah secara keseluruhannya.

18.    Dalam hal ini, pemimpin sekolah akan sentiasa bertindak memberikan pujian, pengiktirafan, dan ganjaran  bagi menggalakkan prestasi  cemerlang  warga sekolah mengikut tahap tugas yang berbeza.

19.    Kesimpulannya,  dapatan yang diperolehi daripada proses pemantauan dan penilaian amat berguna kepada pihak berkepentingan sekolah bagi melakukan tindakan susulan untuk tujuan penambahbaikan secara berterusan terhadap proses-proses di sekolah, menimbang semula proses pengurusan sekolah, menyemak semula dasar-dasar, merancang semula program-program tindakan  dan menyusun semula struktur sekolah.

20.    Dalam erti kata lain, maklumat ini akan menyumbang kepada permulaan baru dalam kitaran pengurusan strategik  yang seterusnya secara tidak langsung membantu individu, kumpulan dan sekolah secara keseluruhannya belajar, memperbaiki dan membangunkan sekolah mereka.

Tiada ulasan: