Isnin, 9 April 2012

Pengaruh Kecerdasan Emosi Dalam Kepemimpinan Pendidikan

1. Kemunculan teori kecerdasan emosi telah menambah satu dimensi baru dalam bidang kepemimpinan pendidikan.

 2. Dalam konteks kepemimpinan pendidikan kecerdasan emosi merujuk kepada keupayaan seseorang pemimpin untuk mengenalpasti, menilai dan mengawal emosi sendiri, orang lain atau sekumpulan manusia di bawahnya bagi membantu mencapai matlamat organisasi.

3. Sesetengah penyelidik percaya bahawa kecerdasan ini boleh dipelajari tetapi ada juga yang berpendapat bahawa keupayaan ini wujud sejak seseorang itu dilahirkan lagi.

 4. Kemampuan kecerdasan emosi seseorang pemimpin pendidikan dikatakan mempunyai hubungan positif dengan kejayaan organisasi yang dipimpinnya.


5. Ini dilakukan sama ada melalui pengurusan emosi diri sendiri atau emosi orang lain (empati) di dalam persekitaran kerja.

6. Didapati bahawa keunggulan intelektual atau teknikal seseorang pemimpin sahaja tidak mencukupi bagi membantu kejayaan seseorang  dalam memimpin sesebuah institusi pendidikan.

7. Kecerdasan emosi juga boleh dianggap sebagai sejenis kecerdasan sosial yang melibatkan keupayaan seorang pemimpin untuk mengawal emosi sendiri dan orang lain dengan tujuan bagi membimbing pemikiran dan tindakan seseorang supaya terarah bagi pencapaian matlamat organisasi.

8. Terdapat empat proses yang berlaku dalam kecerdasan emosi iaitu :

          a. Tanggapan Emosi : Ini merupakan langkah pertama dalam memahami emosi diri atau orang lain supaya emosi tersebut dapat diterima dengan lebih tepat. Tanggapan emosi lebih melibatkan isyarat bukan lisan seperti bahasa badan dan ekspresi wajah seseorang.

           b. Penaakulan Menggunakan Emosi: Langkah ini melibatkan penggunaan emosi untuk menggalakkan pemikiran dan aktiviti kognitif. Emosi akan membantu kita memberi keutamaan apa-apa yang kita beri perhatian dan seterusnya akan bertindak balas terhadap perkara-perkara yang mendapat perhatian kita.

           c. Memahami Emosi : Emosi yang dilahirkan oleh seseorang sebenarnya boleh membawa pelbagai tafsiran. Jika seseorang itu meluahkan emosi marah, penerima perlu berkemampuan mentafsirkan punca kemarahan tersebut. Sebagai contoh, jika seseorang ketua memarahi orang-orang bawahannya mungkin bermakna bahawa dia tidak berpuas hati dengan tugasan mereka; atau mungkin kerana beliau telah menerima surat saman kerana memandu laju ketika dalam perjalanan ke tempat kerja pagi itu atau mungkin juga dia telah bergaduh dengan isterinya pagi tadi.

           d. Menguruskan Emosi: Keupayaan untuk menguruskan emosi secara berkesan merupakan bahagian paling penting dalam kecerdasan emosi. Mengawal emosi serta bertindak balas dengan betul terhadap emosi orang lain adalah aspek penting dalam pengurusan emosi.

9. Kepentingan kecerdasan emosi dalam kepimpinan di sekolah amat penting. Hal ini digambarkan melalui sifat-sifat peribadi seseorang pengetua ketika beliau berhadapan dengan pelbagai karenah manusia dalam usaha mewujudkan budaya kecemerlangan di sesebuah sekolah terutamanya ketika beliau melakukan proses perubahan di sekolah tersebut.

10. Kekuatan atau kelemahan kecerdasan emosi seorang pemimpin dapat dikesan melalui tingkahlaku orang-orang yang dipimpinnya di tempat kerja dan boleh juga melalui kejayaan-kejayaan yang dicapai oleh organisasi pendidikan yang dipimpinnya.

11. Dalam memimpin sebuah sekolah, pelbagai emosi positif dan negatif dirasai dan dihadapi  pada setiap hari.

12. Seseorang pemimpin pendidikan yang mempunyai kemahiran kecerdasan emosi yang tinggi mampu menangani pelbagai cabaran dengan berkesan di tempat kerja.

13. Dalam hal ini, mereka perlu menggunakan pelbagai kemahiran interpersonal dalam kepimpinannya dalam usaha bagi mendapatkan hasil kerja yang terbaik daripada subordinatnya.

14. Selain itu, pemimpin sesebuah organisasi pendidikan sendiri perlulah menunjukkan keupayaan mereka mengawal emosi ketika berhadapan dengan orang-orang di bawahnya terutamanya ketika menghadapi tekanan kerja seharian.

Tiada ulasan: