1. Apakah yang menyebabkan
kakitangan di dalam sesebuah organisasi pendidikan bekerja dengan gembira dan sentiasa berusaha serta menunjukkan prestasi kerja
yang tinggi?
2. Antara jawapannya ialah wujudnya penetapan matlamat kerja kakitangan yang selaras dengan matlamat organisasi.
Hasilnya, sudah tentu secara tidak
langsung membantu pencapaian prestasi organisasi di tempat kerja
kerana mereka telah mendapat kepuasan bekerja.
3. Bagaimana pula caranya untuk
mendapatkan rasa gembira di tempat kerja dan seterusnya membantu menyumbang
kepada prestasi tinggi organisasi?
4. Jawapannya sudah tentu di tangan pihak pemimpin
organisasi sendiri yang melalui segala usahanya memperkenalkan budaya kerja baik kepada semua kakitangannya selaras dengan
nilai utama Kementerian Pelajaran.
5. Selain itu, pemimpin organisasi haruslah memfokuskan
terhadap nilai dan kekuatan utama organisasi yang dipimpinnya.
6. Seterusnya, melalui usaha menyelaraskan
matlamat pekerjaan kakitangan dengan matlamat organisasi dengan memberi pemahaman
terhadap kakitangan tentang amalan-amalan baik di dalam organisasi.
7. Salah satu ciri sesebuah
organisasi pendidikan yang hebat adalah kemampuannya mengubah orang (kakitangan) biasa menjadi kakitangan yang mampu menghasilkan
sesuatu keputusan (contohnya keputusan peperiksaan awam) yang luar biasa.
8 . Dalam usaha untuk mencapai prestasi tinggi, sesebuah organisasi pendidikan tidak boleh terlalu bergantung kepada mereka yang dianggap genius di dalam organisasi sahaja sebaliknya sumbangan daripada semua kakitangan biasa yang lain amat diperlukan bagi meningkatkan prestasi. Ini kerana bilangan mereka yang dikatakan genius amatlah terhad.
9. Bagi mencapai hasrat ini,
sesebuah organisasi pendidikan perlu mengubah cara kerja orang biasa supaya menghasilkan
sesuatu prestasi kerja yang luar biasa dengan cara menggunakan kelebihan yang ada pada setiap
kakitangannya untuk membantu organisasi meningkatkan prestasinya.
10. Pada masa yang sama, setiap
organisasi hendaklah sentiasa berusaha mengurangkan kelemahan yang ada pada
setiap ahlinya dengan cara mengembangkan kekuatan-kekuatan yang ada pada setiap kakitangannya.
11. Semangat berprestasi (spirit
of performance) bermaksud output tenaga yang dihasilkan oleh kakitangan adalah
lebih besar jumlahnya daripada jumlah input usaha yang
digunakan bagi menghasilkannya.
12. Semangat ini tidak dapat
dijana menggunakan sebarang mesin kerana sesebuah mesin sudah tentu memerlukan
input yang banyak bagi menghasilkan sejumlah output, sebaliknya semangat berprestasi
lebih memerlukan kekuatan moral yang dilahirkan melalui amalan-amalan baik
budaya kerja sesebuah organisasi.
13. Fokus utama semangat
berprestasi adalah kepada kekuatan dan kecemerlangan kerja setiap individu di
dalam organisasi tersebut.
14. Dalam hal ini, kekuatan lebih
merujuk kepada kemampuan seseorang kakitangan melakukan sesuatu tugasan dengan baik serta boleh menyumbang kepada produktiviti tinggi organisasi dan bukannya sesuatu
tugasan yang dia tidak berbakat dan tidak berkemampuan melakukannya.
15. Sehubungan itu, pemimpin
organisasi pendidikan yang berkesan adalah seorang yang mampu mewujudkan semangat prestasi dalam kalangan
kakitangan di dalam organisasinya dengan
sentiasa berusaha melakukan perkara-perkara yang betul dan baik.
16. Selain itu, pemimpin seharusnya
memiliki perwatakan yang berintegriti ,berwawasan serta memfokuskan terhadap peluang-peluang,
pelanggan-pelanggan (termasuk pihak berkepentingan), teknologi, dan pesaing-pesaing bagi memenuhi kehendak
pelanggan serta sentiasa berusaha memenuhi matlamat peningkatan prestasi berterusan organisasi.
17. Usaha bagi menggubal dan
melaksanakan sesuatu program peningkatan semangat berprestasi di dalam sesebuah organisasi pendidikan amat memerlukan kewibawaan
pemimpin dan kemahirannya dalam pelaksanaan agenda tersebut.
18. Di samping itu, perkara yang
dipentingkan di dalam program pembangunan semangat berprestasi di tempat kerja adalah
usaha untuk membangunkan kekuatan setiap kakitangan di dalam organisasi tersebut supaya
mereka sentiasa mampu memberikan hasil
kerja yang luar biasa dalam melaksanakan tugas.
19. Antara ciri organisasi
berprestasi tinggi adalah pemimpin dan semua kakitangannya mempunyai ‘morale’
yang tinggi malah pemimpinnya pula banyak
memberikan perhatian terhadap aktiviti ahli-ahlinya terutamanya yang
melibatkan peluang dan hasil (prestasi).
20. Selain itu, pemimpin
organisasi juga sentiasa memberi fokus terhadap aspek-aspek pemilihan,
ganjaran dan kenaikan pangkat kakitangannya.
21. Di samping itu nilai integriti yang ada pada seseorang pemimpin organisasi
pendidikan juga adalah penting bagi
menyuntik semangat berprestasi dalam kalangan subordinatnya kerana sifat-sifat
perwatakan pemimpin ini akan menjadi teladan kepada orang-orang di bawahnya.
22. Segala tindakan pemimpin organisasi hendaklah
berdasarkan prinsip-prinsip kempimpinan terpuji seperti bertanggungjawab,
berdasarkan piawaian prestasi organisasi, serta sentiasa menghormati
profesionalisme individu-individu di bawahnya.
23. Semangat berprestasi yang tinggi di dalam
sesebuah organisasi juga sebenarnya adalah bergantung kepada semangat tinggi
pemimpinnya yang sentiasa mengamalkan semangat berprestasi tinggi di dalam
amalan kerja sehariannya.
24. Pemimpin organisasi
pendidikan yang berprestasi tinggi selalunya
mengutamakan lima
amalan berikut di dalam pekerjaannya.
i. Pengurusan masa yang bijak – Ada kalangan pemimpin
organisasi pendidikan yang sentiasa menghabiskan masa kerjanya dengan memenuhi
pelbagai tuntutan yang tidak produktif .
Pemimpin yang berkesan akan sentiasa mengisi masa kerjanya dengan mengutamakan perkara-perkara
yang produktif, seperti memberikan perhatian yang lebih ke atas keputusan prestasi
akademik pelajar, pembangunan modal insan, dan memupuk nilai-nilai murni dalam
kalangan warga institusi pendidikan di bawahnya.
ii. Menetapkan keutamaan - Ini
membolehkan mereka untuk menumpukan perhatian kepada tugas-tugas yang penting organisasi
dan utama terlebih dahulu sebelum memenuhi tuntutan-tuntutan lain yang lebih
bersifat peribadi atau memenuhi tuntutan golongan tertentu sahaja. Ini akan
membantu dalam peningkatan prestasi.
iii. . Membuat keputusan yang tepat terhadap
orang-orang di bawahnya - Misalnya keputusan-keputusan yang dibuat bagi kenaikan
pangkat kakitangan hendaklah sepadan dengan kelayakan dan kemampuan seseorang.
Ini memerlukan pemimpin untuk memahami tugasan, mempertimbangkan calon yang
layak, menyemak rekod-rekod prestasi, dan memastikan calon yang dipilih
memahami tugasan yang baru. Pemimpin yang berkesan mampu membina kekuatan orang-orang
di bawahnya.
iv. Meninggalkan amalan-amalan yang
tidak produktif – Misalnya, amalan tidak mewakilkan kuasa atau mewakilkan kuasa
tetapi tidak memberikan kuasa yang mencukupi kerana tidak percayakan kakitangan
merupakan amalan yang yang tidak menyumbang terhadap produktiviti hendaklah
ditinggalkan.
v. . Membuat keputusan yang
berkesan – Dalam hal ini ramai dalam kalangan pembuat keputusan yang tidak
benar-benar terdedah dengan kaedah membuat keputusan berkesan. Sehubungan itu,
dengan mempraktikkan kaedah menganalisis dan penggunaan pendekatan saintifik akan dapat membantu para pemimpin menyelesaikan masalah serta membuat keputusan yang betul. Seseorang
pemimpin organisasi tidak boleh membuat keputusan mengikut hati dan perasaan.
25. Kesimpulannya, semangat
berprestasi yang diamalkan di dalam sesebuah organisasi pendidikan akan membantu
pihak pengurusan merealisasikan visi kerja seseorang kakitangan. Selain itu, semangat
berprestasi yang diamalkan juga akan membolehkan pihak pengurusan berusaha
menambahbaik prestasi organisasi melalui
pelbagai usaha termasuk mengadakan rundingan dengan kakitangan tentang
penetapan piawaian prestasi dan program-program penambahbaikan prestasi
organisasi.
26. Pengamalan semangat berprestasi (spirit of performance) di dalam sesebuah organisasi pendidikan akan menyumbang terhadap peningkatan prestasi sesebuah institusi pendidikan sama ada dari segi kualiti dan kuantiti. Keadaan ini seterusnya akan membantu pencapaian matlamat dan visi sesebuah organisasi pendidikan sama ada pada peringkat sekolah, daerah, negeri atau nasional.
26. Pengamalan semangat berprestasi (spirit of performance) di dalam sesebuah organisasi pendidikan akan menyumbang terhadap peningkatan prestasi sesebuah institusi pendidikan sama ada dari segi kualiti dan kuantiti. Keadaan ini seterusnya akan membantu pencapaian matlamat dan visi sesebuah organisasi pendidikan sama ada pada peringkat sekolah, daerah, negeri atau nasional.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan