Isnin, 7 November 2011

Pengurusan Konflik Di Tempat Kerja

1. Konflik merupakan ketidaksecocokan yang wujud apabila dua belah pihak berbeza keputusan atau pandangan.

2. Konflik boleh wujud dalam pelbagai bentuk sama ada dalam diri individu sendiri, antara individu, di dalam organisasi atau dengan pihak luar.

3. Dalam konteks organisasi, pemimpin organisasi bertanggungjawab untuk menjadi orang tengah bagi meleraikan pertikaian di dalam organisasinya. Ini kerana kakitangan merupakan aset penting organisasi yang perlu dijaga dengan baik.

4. Konflik boleh wujud daripada pelbagai punca antaranya perselisihan tentang bidang kuasa, tidak memahami aktiviti orang lain, perbezaan cara melakukan sesuatu tugasan dan lain-lain lagi.

5. Kebanyakan konflik mendatangkan kesan negatif seperti perpecahan, syak wasangka dan kurangnya kerjasama, manakala konflik positif pula mampu menyumbang kepada idea-idea baru, mewujudkan persaingan positif dan sebagainya.

6. Konflik negatif jika dibiarkan boleh menghancurkan organisasi.

7. Ini kerana konflik yang semakin meruncing akan terus berkembang sehingga boleh mencapai klimaksnya yang sudah tentu boleh menimbulkan suasana tegang di tempat kerja.

8. Masalah ini perlu ditangani dengan bijaksana oleh pemimpin organisasi supaya keadaan menjadi semakin terkawal.

9. Kaedah awal bagi menangani masalah ini ialah dengan cara mengelakkan daripada terlibat. Dalam hal ini, pemimpin boleh mengambil tindakan mendiamkan diri dan membiarkan konflik tersebut diselesaikan oleh kedua belah pihak. Pemimpin juga perlu melakukan kajian tentang tingkahlaku pihak yang berkonflik. Kajian perlu dilakukan dengan berhati-hati supaya tingkahlaku kakitangan dan masalah yang berlaku benar-benar difahami.

10. Kaedah seterusnya ialah dengan menganjurkan perdamaian. Perdamaian bermaksud kedua-dua belah pihak sanggup berkorban dan menyerah diri. Melalui kaedah ini, pihak berkonflik diharapkan dapat berbaik semula. Kaedah perdamaian amat sesuai untuk konflik antara individu di dalam organisasi dan konflik antara organisasi dengan individu. Dalam kes yang lebih berat misalnya, perdamaian boleh membawa pihak yang mengalah akan meletak jawatan (jika dia pentadbir) atau berpindah ke stesen baru.

11. Kaedah lain ialah melalui penguasaan. Kaedah ini melibatkan penguasan pemimpin organisasi dalam sesuatu konflik. Penguasaan dilakukan terhadap pihak yang enggan bekerjasama untuk meleraikan konflik tersebut.

12. Kaedah berikutnya dengan menganjurkan usaha bertolak ansur. Usaha ini mampu meleraikan konflik terutamanya apabila berlaku perebutan sumber di dalam organisasi, perselisihan bidang kuasa dan perbezaan pendapat tentang cara melakukan sesuatu. Melalui kaedah ini, pihak berkonflik akan menang 50-50 iaitu mereka akan mendapat sebahagian daripada apa yang dikehendaki manakala selebihnya diberikan kepada pihak yang satu lagi.

13. Kaedah terakhir ialah melalui integrasi. Kaedah ini dikatakan kaedah terbaik kerana kehendak kedua-dua pihak berkonflik diterima dengan syarat pihak yang satu lagi menerima kehendak pihak lawannya. Dalam hal ini kedua-dua pihak perlu berfikiran positif. Melalui kaedah ini, situasi menang-menang dapat diwujudkan dalam kalangan pihak berkonflik di samping dapat mencetuskan amalan tolong-menolong dalam mencapai matamat organisasi. Hubungan manusia akan menjadi lebih baik memandangkan msemua pihak akan bekerjasama dan berpuas hati.

14. Penyelesaian terhadap konflik hendaklah dilakukan dengan bijaksana oleh pemimpin organisasi. Ini kerana setiap kakitangan tidak mengira sama ada dia di pihak mana, merupakan aset penting organisasi.

15. Pemimpin organisasi hendaklah dapat menghargai motif setiap pihak yang berlawanan. Selain itu, setiap penyelesaian haruslah bersandarkan undang-undang negara dan Perintah Am.

16. Di samping itu, penyelesaian sesuatu konflik adalah berbeza mengikut situasi, latar belakang kakitangan, tempat dan masa.

Tiada ulasan: