Rabu, 13 Januari 2016

Pengurus Pendidikan Sebagai Pembimbing Dalam Memacu Pembangunan Sesebuah Organisasi Pendidikan


1.   Bimbingan dapatlah dianggap sebagai  interaksi antara pengurus sebuah organisasi pendidikan dengan kakitangan di bawahnya bagi tujuan perkembangan staf jangka pendek yang lebih memfokuskan terhadap prestasi kerja.

2.  Ini dapat dilakukan dengan penetapan matlamat, menunjukkan cara-cara pelaksanaan sesuatu tugas dengan  mempraktikannya, memberikan maklumbalas dan menggunakan kaedah pengajaran sebagai komponen bimbingan utama.

3.  Dalam konteks pengurusan pendidikan, bimbingan adalah menjadi strategi popular dalam pembangunan organisasi pendidikan yang direka bentuk untuk membantu para guru menangani masalah-masalah berkenaan dengan tugas mereka.

4.  Antaranya  seperti  cara-cara seseorang guru itu patut berfungsi di dalam tugasnya bagi memenuhi piawaian yang dikehendaki. Ini melibatkan jurang antara pengetahuan dan kemahiran yang sepatutnya dimiliki di  dalam melaksanakan tugasnya.

5.  Dalam hal ini,  pengurus seharusnya berperanan bagi mewujudkan satu proses dan memberikan peluang  kepada kakitangannya bagi memahami wawasan/visi serta piawaian-piawaian di dalam organisasi kerja mereka, yang bertujuan untuk membimbing dan memberi inspirasi  supaya dapat meningkatkan mutu kerja mereka

6. Kajian mendapati bahawa bimbingan yang diberikan oleh pihak pengurusan sekolah terhadap kakitangan di bawahnya akan lebih membantu meningkatkan produktiviti sesebuah organisasi pendidikan berbanding dengan hanya melakukan penilaian prestasi.

7.  Dalam konteks pengurusan organisasi pendidikan , pihak pengurusan sepatutnya akan bertindak sebagai pembimbing dengan menggunakan strategi  berfokus terhadap hubungan yang berubah-ubah antara pengurusan sekolah dengan kakitangan di bawahnya.

8. Tujuannya adalah bagi membantu memudahkan kakitangan dan guru mengetahui dengan jelas tentang cara-cara atau tingkah laku yang betul serta berkesan dalam melaksanakan sesuatu tugas supaya dapat menghasilkan prestasi dan mutu kerja yang terbaik.

9. Bimbingan terhadap guru hendaklah menjadi kemahiran teras utama yang perlu dikuasai oleh pihak pengurusan sekolah.

10. Kemahiran ini sudah tentu melibatkan penggunaan komunikasi yang berkesan dan terbuka antara pihak pengurusan dengan guru.

11. Tujuan penggunaan komunikasi berkesan ini adalah bagi memudahkan bimbingan serta  penilaian prestasi seseorang guru berasaskan tugasnya yang mengambil kira sifat  persekitaran kerja seseorang yang berbeza. Matlamatnya adalah untuk pengembangan dan penambahbaikan prestasi guru berkenaan.

12. Selain itu, ada beberapa kemahiran lain yang perlu dikuasai oleh pihak pengurusan sekolah bagi memastikan bimbingan daripada mereka terhadap guru mencapai matlamatnya.

13. Ini termasuklah keberkesanan dalam hubungan interpersonal antara pihak pengurusan sekolah dengan guru yang baik, kemahiran mendengar yang berkesan, empati terhadap masalah guru yang boleh menjejaskan prestasinya, kesabaran yang tinggi dalam membimbing guru, keupayaan untuk menyesuaikan diri dengan guru serta kecekapan dalam menyelesaikan pelbagai masalah di tempat kerja.

14. Walaupun kaedah ini nampaknya mudah iaitu dengan hanya melalui perbualan antara pihak pengurusan dan kakitangan/guru, namun kaedah ini agak memakan masa untuk melihat kesannya bagi meningkatkan prestasi sesebuah organisasi pendidikan.




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Satu pengkongsiaan yang banyak membantu dalam pengurusan pelbagai persona personal dan mempelbagai kaedah dan helah untuk memajukan organisasi selaras dengan tujuan organisasi itu.